Fascie therapie

Fascie therapie, wat is dat?

Fascie is een (drie dimensionale) bindweefselstructuur. Net als bloedvaten, zenuwen en het lymfesysteem vormt het een continu doorlopend geheel (van top tot teen ) in het menselijk lichaam. Het doordringt en omringt alle organen, spieren, botten en zenuwvezels. De fascie is het deel van het menselijk lichaam waarin krachten op het weefsel worden opgeslagen in de vorm van energie. De fascie heeft een golvend en elastisch karakter en functioneert als een soort katapult, in gezond bindweefsel wordt bijna alle elastische rek omgezet in kracht. Om hoger te kunnen springen zak je eerst door je knieën en zwaai je je armen naar achteren( het opbouwen van energie) je rekt a.h.w. de katapult uit, resultaat is een hogere sprong.

Een belangrijk deel van de fascie bestaat uit water, daarnaast uit vezels en cellen (fibroblasten). Deze fibroblasten reageren op mechanische (beweging) en biochemische prikkels (afvalstoffen, zuurgraad en hormonen). Uit bovenstaande volgt dat beperking van bewegen of overmatig bewegen door werk of sport, als ook een teveel aan schadelijke stoffen (alcohol, nicotine) klachten of slecht herstel van het bewegingsapparaat kunnen veroorzaken. De fascie in het menselijk lichaam is het belangrijkste orgaan voor pijn en bewegingsgevoel, ze informeren de hersenen over houding, beweging en aanraking. Bij beschadiging of verandering van de structuur is de fascie één van de hoofdbronnen van pijn.

Fascie therapie

Klachten aan het bewegingsapparaat zijn voor een belangrijk deel te verklaren vanuit verkeerd gebruik van de fascie. Bijvoorbeeld door beperkt bewegen of overrekking van de fascie structuren tijdens sport en dagelijkse activiteiten. Actief en passief bewegen (manuele therapie ) als ook massage (mobiliseren en manipuleren van huid en spieren ) zijn technieken om de fascie te beïnvloeden. Soms worden specifieke hulpmiddelen gebruikt, metalen tools, tape of fascie rol, om de fascie te mobiliseren.

De behandeling is goed te verdragen hoewel er ook technieken zijn die een scherpe, licht pijnlijke sensatie veroorzaken (FDM technieken).